da047d27 5458 4adc 953b 9c59e3b753ca

W dniach 24 sierpnia do 4 września 2020 r. uczestniczyłyśmy w kursie ‘Educational Apps and Audiovisuals in the Classroom’ odbywającym się we Florencji.

Z pierwszym prowadzącym, Iacopo, poznaliśmy założenia tzw. odwróconej klasy, a każdy uczestnik kursu przygotował i nagrał lekcję do wykorzystania w bieżącym roku szkolnym. Poznałyśmy programy do nagrywania i edycji filmów oraz najciekawsze źródła materiałów audio-wizualnych, które mogłyśmy wykorzystać przy realizacji zadania praktycznego: nagraniu krótkiego filmu lub prezentacji.

Erasmus + w Nowodworku
 
W 2019 roku nasza szkoła po raz kolejny z powodzeniem ubiegała się o środki finansowe z Unii Europejskiej na realizację projektu w ramach Akcji 1 - Mobilność kadry edukacji szkolnej. Tym razem uzyskaliśmy dofinansowanie w wysokości 24 679 EUR z programu Erasmus+ na projekt „Semper in altum - w stronę nowoczesności”.
Dziewięciu nauczycieli naszej szkoły weźmie udział w kursach ICT i kursach języka angielskiego we Włoszech, Grecji i Irlandii. Celem naszego projektu jest podniesienie kompetencji cyfrowych, językowych i interkulturowych uczestników, co pozwoli im na uatrakcyjnienie zajęć prowadzonych z uczniami i przyczyni się do unowocześnienia naszej placówki.
 
Tekst zredagowała mgr Iwona Majcher

W dniach 12 do 23 lutego 2018 roku, jako ostatnia z beneficjentek projektu Semper In Altum, doskonaliłam swoje umiejętności językowe na kursie Fluency & English Language Development for Teachers w Executive Training Institute w St. Julians - turystycznym miasteczku, położonym na wschodnim wybrzeżu Malty.
Dwa tygodnie pobytu dały mi zarówno możliwość podniesienia i rozwinięcia kompetencji językowych, jak i spotkania wielu interesujących ludzi (nie tylko nauczycieli) z Europy, a nawet z Brazylii. W pierwszym tygodniu zajęcia prowadził Maltańczyk z urodzenia, a jednocześnie obywatel świata – Mario Cordina, który - jak się okazało - przez kilka lat mieszkał w Polsce, a nawet był uczestnikiem programu „Europa da się lubić”. Dalszej części kursu przewodziła Kata Vizi: węgierka zakochana w Malcie i Maltańczykach. Zajęcia w ETI były nie tylko lekcjami angielskiego, ale także okazją do porozmawiania o problemach współczesnego świata oraz zobaczenia, jak w praktyce i w ciekawy sposób wykorzystywać w edukacji nowe technologie.
Oprócz uczestniczenia w kursie, język angielski można było praktykować podczas zwiedzania tego niewielkiego (mniejszego od Krakowa!), ale jakże bogatego w zabytki i walory przyrodnicze wyspiarskiego kraju o długiej i ciekawej historii.
Swe wpływy zaznaczyli tu m.in. Fenicjanie, Etruskowie, Arabowie, Francuzi, Brytyjczycy…
Niesamowite wrażenie robią klify przypominające… podlaski sękacz oraz widoczne niemal z każdego zakątka błękitne morze.
I choć szkoda, że nie ma już Azure Window, to widok z wzgórz nad Golden Bay, ruiny pradawnych świątyń w Hagar Qim oraz spacer po wąskich uliczkach Mdiny albo obraz Caravaggia w Valetcie, czy wreszcie szum i zapach morza, pozostawiają w człowieku niezatarte wrażenie.
Dzięki udziałowi w programie przeżyłam zatem piękną przygodę – godne polecenia każdemu „Malta experience”.

IMG 20180221 WA0000    IMG 20180219 WA0004

Barbara Weżgowiec, polonistka


Miło nam poinformować, że w latach 2019/2020 i 2020/2021 w Nowodworku będzie realizowany projekt „Semper in altum – w stronę nowoczesności”.
W projekcie, który dofinansowany jest w ramach programu "ERASMUS+: mobilność kadry edukacji szkolnej" bierze udział dziewięcioro uczestników – nauczycieli z naszej szkoły. Są to dyrektorzy: mgr inż. Jacek P. Kaczor i mgr inż. Monika Skucińska oraz nauczyciele różnych przedmiotów, w tym: mgr Agnieszka Kamińska (matematyka), mgr Ewa Miklas (język angielski), mgr Małgorzata Fedor-Kubas (język angielski), mgr Małgorzata Korwin (matematyka), dr Wojciech Strokowski (język polski), dr Barbara Weżgowiec (język polski/wok) oraz mgr Iwona Majcher (język niemiecki), która pełni także funkcję koordynatora projektu.

W ramach projektu przewidziane są m.in. wyjazdy na kursy języka angielskiego, nowych technologii w edukacji szkolnej oraz dotyczące literatury irlandzkiej. Będą one także możliwością do spotkania się z kulturą krajów śródziemnomorskich (Gracja/Włochy) i anglojęzycznych (Irlandia) oraz wymiany doświadczeń w zakresie nowoczesnej edukacji z innymi nauczycielami z krajów UE. Planowane są również spotkania oraz lekcje, które pozwolą na efektywne wykorzystanie zdobytych umiejętności i podzielenie się wiedzą oraz doświadczeniem z całą społecznością Nowodworka. A zatem… Semper in altum – w stronę nowoczesności!

Barbara Weżgowiec

holandia

Intercultural Competent by Battling Prejudices        

Opis IV edycji projektu polsko-holenderskiego (obecnie finansowanego z grantu Erasmus Plus)

Szkoły uczestniczące:
I LO im. B. Nowodworskiego w Krakowie (9 uczniów, 2 nauczycieli)
Lentiz/Dalton MAVO w Naaldwijk k. Rotterdamu, Westland, Holandia - (9 uczniów, 2 nauczycieli)

Instytucje uczestniczące:
Muzeum Galicja
Muzeum Dom Anny Frank

Czas realizacji:

  • 12-19 marca 2018 - przyjazd grupy holenderskiej do Krakowa
  • 4-11 czerwca 2018 - wyjazd grupy polskiej do Naaldwijk

Uczestnicy w roku szkolnym 2017/18:

  • 9 uczniów klas pierwszych(16-17 lat) I LO + 2 opiekunów (4 dziewczęta, 5 chłopców)
  • 9 uczniów klas drugich (14-15 lat) Lentiz + 2 opiekunów (4 dziewczęta, 5 chłopców)

Budżet:

  • uczniowie polscy i holenderscy ponoszą jedynie koszt goszczenia ucznia w swoim domu (utrzymanie plus wyżywienie – są też zobowiązani kupić gościowi posiłek jeśli wyrazi taką chęć oraz dowieźć go do/ze szkoły z/do miejsca zamieszkania) natomiast pozostałe koszty są pokrywane z grantu Erasmus Plus (koszty transportu lokalnego, wstępu do muzeów i zwiedzania, materiałów edukacyjnych oraz biletu lotniczego do Holandii i z powrotem); konieczne kieszonkowe 100-200 euro oraz posiadanie karty EKUZ;

Cele projektu:
- przełamywanie stereotypów nt. Polaków w Holandii i Holendrów w Polsce, szerzenie tolerancji, zrozumienia i wzajemnego poszanowania dla odmienności kulturowej poprzez konkretne działania edukacyjne:

  • poznawanie kultury odwiedzanego kraju (historia, kultura, dzień dzisiejszy)
  • poznanie historii i życia codziennego odwiedzanego miasta partnerskiego (Kraków, Naaldwijk); zwiedzanie Amsterdamu (Rijksmuseum, Dom Anny Frank) i Rotterdamu (port)
  • poznawanie życia w rodzinie polskiej/holenderskiej (pobyt u rodzin)
  • poznanie negatywnych skutków uprzedzeń rasowych, kulturowych, religijnych na przykładzie Holokaustu (historia rodziny Anny Frank, losy Żydów holenderskich w Auschwitz, losy Żydów krakowskich w getcie w Podgórzu) – we współpracy z Muzeum Dom Anny Frank w Amsterdamie, Żydowskim Muzeum Galicja w Krakowie i Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu oraz Muzeum Fabryka Schindlera;
  • poznanie historii stosunków polsko-holenderskich (Holendrzy w Polsce – Żuławy wiślane, Gdańsk, Wilamowice; Polacy w Holandii – wyzwolenie Holandii przez armię gen. Maczka)
  • wspólne zajęcia edukacyjne (udział w lekcjach) i sportowe, integracja; zwiedzanie Krakowa (Podziemia Rynku, Wawel, Kazimierz, Kościół Mariacki) i Wieliczki (Kopalnia Soli);
  • poznanie zielonych farm w rejonie Naaldwijk (miejsce pracy 20 tys. Polaków w Holandii – spotkanie z przedstawicielami społeczności polskiej w Naaldwijk);

Inne działania:

  • Zwiedzanie wystawy Jestem stąd (wystawę dostarczy Muzeum Dom Anny Frank) i oprowadzanie klas nowodworskich i delegacji z innych szkół po tej wystawie przez uczestników projektu;
  • Udział uczestników projektu i delegacji z klas I LO i innych szkół w debacie poświęconej przełamywaniu stereotypów i uprzedzeń zorganizowanej w Żydowskim Muzeum Galicja w marcu 2018 (podczas pobytu Holendrów w Krakowie) i opublikowanie materiałów prasowych z tej debaty;
  • Udział w szkoleniach związanych z tematyką projektu

koordynator projektu: mgr Ewa Leonhard, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lider projektu: dr Wojciech Strokowski, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
fotorelacja: https://www.instagram.com/projectprejudicespol/
kanał You Tube: Project Prejudices Poland
adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.