Intercultural Competent by Battling Prejudices
Opis IV edycji projektu polsko-holenderskiego (obecnie finansowanego z grantu Erasmus Plus)
Szkoły uczestniczące:
I LO im. B. Nowodworskiego w Krakowie (9 uczniów, 2 nauczycieli)
Lentiz/Dalton MAVO w Naaldwijk k. Rotterdamu, Westland, Holandia - (9 uczniów, 2 nauczycieli)
Instytucje uczestniczące:
Muzeum Galicja
Muzeum Dom Anny Frank
Czas realizacji:
- 12-19 marca 2018 - przyjazd grupy holenderskiej do Krakowa
- 4-11 czerwca 2018 - wyjazd grupy polskiej do Naaldwijk
Uczestnicy w roku szkolnym 2017/18:
- 9 uczniów klas pierwszych(16-17 lat) I LO + 2 opiekunów (4 dziewczęta, 5 chłopców)
- 9 uczniów klas drugich (14-15 lat) Lentiz + 2 opiekunów (4 dziewczęta, 5 chłopców)
Budżet:
- uczniowie polscy i holenderscy ponoszą jedynie koszt goszczenia ucznia w swoim domu (utrzymanie plus wyżywienie – są też zobowiązani kupić gościowi posiłek jeśli wyrazi taką chęć oraz dowieźć go do/ze szkoły z/do miejsca zamieszkania) natomiast pozostałe koszty są pokrywane z grantu Erasmus Plus (koszty transportu lokalnego, wstępu do muzeów i zwiedzania, materiałów edukacyjnych oraz biletu lotniczego do Holandii i z powrotem); konieczne kieszonkowe 100-200 euro oraz posiadanie karty EKUZ;
Cele projektu:
- przełamywanie stereotypów nt. Polaków w Holandii i Holendrów w Polsce, szerzenie tolerancji, zrozumienia i wzajemnego poszanowania dla odmienności kulturowej poprzez konkretne działania edukacyjne:
- poznawanie kultury odwiedzanego kraju (historia, kultura, dzień dzisiejszy)
- poznanie historii i życia codziennego odwiedzanego miasta partnerskiego (Kraków, Naaldwijk); zwiedzanie Amsterdamu (Rijksmuseum, Dom Anny Frank) i Rotterdamu (port)
- poznawanie życia w rodzinie polskiej/holenderskiej (pobyt u rodzin)
- poznanie negatywnych skutków uprzedzeń rasowych, kulturowych, religijnych na przykładzie Holokaustu (historia rodziny Anny Frank, losy Żydów holenderskich w Auschwitz, losy Żydów krakowskich w getcie w Podgórzu) – we współpracy z Muzeum Dom Anny Frank w Amsterdamie, Żydowskim Muzeum Galicja w Krakowie i Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu oraz Muzeum Fabryka Schindlera;
- poznanie historii stosunków polsko-holenderskich (Holendrzy w Polsce – Żuławy wiślane, Gdańsk, Wilamowice; Polacy w Holandii – wyzwolenie Holandii przez armię gen. Maczka)
- wspólne zajęcia edukacyjne (udział w lekcjach) i sportowe, integracja; zwiedzanie Krakowa (Podziemia Rynku, Wawel, Kazimierz, Kościół Mariacki) i Wieliczki (Kopalnia Soli);
- poznanie zielonych farm w rejonie Naaldwijk (miejsce pracy 20 tys. Polaków w Holandii – spotkanie z przedstawicielami społeczności polskiej w Naaldwijk);
Inne działania:
- Zwiedzanie wystawy Jestem stąd (wystawę dostarczy Muzeum Dom Anny Frank) i oprowadzanie klas nowodworskich i delegacji z innych szkół po tej wystawie przez uczestników projektu;
- Udział uczestników projektu i delegacji z klas I LO i innych szkół w debacie poświęconej przełamywaniu stereotypów i uprzedzeń zorganizowanej w Żydowskim Muzeum Galicja w marcu 2018 (podczas pobytu Holendrów w Krakowie) i opublikowanie materiałów prasowych z tej debaty;
- Udział w szkoleniach związanych z tematyką projektu
koordynator projektu: mgr Ewa Leonhard, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lider projektu: dr Wojciech Strokowski, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
fotorelacja: https://www.instagram.com/
kanał You Tube: Project Prejudices Poland
adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.