Wszyscy uczestnicy kursu, w tle Holmenkollen kapell

Wszyscy uczestnicy kursu, w tle Holmenkollen kapell

Projekt „Semper in altum - w stronę nowoczesności” realizowany przez naszą szkołę ze środków programu unijnego Erasmus+ wystartował we wrześniu 2019 roku. Na wakacjach 2020 r. planowałyśmy podnosić nasze kompetencje na kursach w Dublinie. Z racji pandemii, szkoła w Irlandii odwołała nasze zajęcia i po wielu perturbacjach wylądowałyśmy w Oslo na kursie „Interactive teaching - Using Educational Games and New Technology in order to enhance learners’ motivation”, który odbył się w dniach 09 - 20.08.2021 roku. W kursie oprócz kilku osób z Polski uczestniczyli nauczyciele z Hiszpanii, Islandii, Niemiec/Iranu, Portugalii, Rumunii i Węgier. 

 

Podczas zajęć rozwijałyśmy umiejętności związane ze stosowaniem narzędzi Web 2.0 w edukacji (np. Powtoon, Plickers, Wordwall, Qiuzizz, Quizlet, Gooschase czy Kahoot!) oraz poznawałyśmy edukacyjne gry (w tym świetne planszówki) i zabawy służące integracji uczestników oraz motywowaniu uczniów do nauki i ćwiczyłyśmy ich praktyczne stosowanie na lekcjach.

W ramach kursu (również korzystając z narzędzi Web 2.0) poznałyśmy najważniejsze zabytki, budynki i instytucje w Oslo. Najbardziej zauroczyło nas połączenie natury i sztuki w mieście i okolicach. Na każdym kroku w przestrzeni publicznej, na ulicach, w pięknych, rozległych parkach znajdują się wspaniałe rzeźby. Wszystkie fascynowały, wiele zadziwiało, rozbawiało, wzruszało. Zachwyciły nas także dwa obiekty użyteczności publicznej będące jednocześnie miejscami przyjaznymi mieszkańcom i turystom. Jednym z nich była Deichman Bjørvika, czyli Biblioteka Publiczna Deichmana, uchodząca za najnowocześniejszy obiekt tego typu na świecie. Można do niej wejść „z ulicy”, znaleźć dla siebie odpowiednie miejsce i czytać. Na kilku piętrach kryją się także mniejsze i większe sale, w których można zorganizować różnorodne zajęcia (czego też same doświadczyłyśmy) – od wykładów, po przestawienia, zabawy dla najmłodszych czy dyskusje filmowe, a nawet… kurs kroju i szycia (dostępne są maszyny do szycia). Można też przysiąść w kawiarni umieszczonej na tarasie biblioteki, z którego rozciąga się widok na okoliczny fiord i drugi z obiektów, czyli przepiękny budynek Opery. Przypomina ona swoim kształtem górę lodową i przyciąga do siebie nie tylko melomanów, ale także wielu spacerowiczów, chcących z jej dachu popatrzeć na nowoczesną stronę Oslo lub wieczorem potańczyć razem z innymi wielbicielami tanga, flamenco i innych jeszcze stylów.

1. Deichman Bjørvika, czyli Biblioteka Publiczna w Oslo, uchodząca za najnowocześniejszą na świecie, na zdjęciu: kącik z ogrodem wertykalnym z żywych roślin dla lubiących czytać w otoczeniu natury

 Deichman Bjørvika, czyli Biblioteka Publiczna w Oslo, uchodząca za najnowocześniejszą na świecie, na zdjęciu: kącik z ogrodem wertykalnym z żywych roślin dla lubiących czytać w otoczeniu natury

2. Jedna z 31 rzeźb w Ekebergparken, która wywarła na nas niezapomniane wrażenie, Elmgreen & Dragset „Dilemma”, 2017, w tle Oslofjorden

Jedna z 31 rzeźb w Ekebergparken, która wywarła na nas niezapomniane wrażenie, Elmgreen & Dragset „Dilemma”, 2017, w tle Oslofjorden

Dzięki temu wyjazdowi udało nam się nawiązać relacje z nauczycielami z innych krajów. Mamy nadzieję, że planowane spotkanie z uczniami szkoły na Węgrzech przełoży się na wieloletnią współpracę. Pobyt w Oslo i udział w kursie Erasmus+ możemy uznać za jedno z ciekawszych i bardziej pozytywnych doświadczeń życiowych.

Tekst zredagowały:

Małgorzata Fedor-Kubas

Iwona Majcher

Monika Skucińska

Barbara Weżgowiec

3. Polscy uczestnicy kursu i Felicia Dimulescu, nasza nauczycielka

Polscy uczestnicy kursu i Felicia Dimulescu, nasza nauczycielka